Het werk van Monique Benthin bestond
tot nu voornamelijk uit geënsceneerde fotowerken,waarbij menselijke
lichamen verpakt in textiel lijken te zweven in de ruimte. De imaginaire beeldwerelden die zij hiermee creëert
zijn niet zonder meer te toetsen zijn aan een controleerbare werkelijkheid,
maar bieden het middel een zelf geschapen wereld af te beelden. Deze
werken ziet zij als een reflectie op de hedendaagse maatschappij, waarbij
vragen rondom 'identiteit' en 'emotie' belangrijke uitgangspunten zijn.
Begin 2002 begon Monique Benthin te experimenteren met haar zogenoemde Caleido-foto's.
Ze fotografeerde de zon, de intrigerende bron van het leven en de warmte
op aarde. Door een speciale manier van fotograferen toe te passen probeert
ze de magie van de zon te vangen. Bij RAM maakt zij met dit nieuwe werk
'in het kader van 'Rotterdam Photo' een installatie in de project room.
Met deze installatie wil zij betoveren en verwondering oproepen. In relatie tot de installatie wordt een speciale editie
uitgegeven (Hemel). |