RAM-logo
 
 
 
 
 
 
Jaap de Ruig
Jaar Titel  
2007 Spliid* versus Spliid
2006 Installatie
Jaar Titel
2017 "Up Memory Lane"
2008 Art Amsterdam
Jaar Titel
2005 THE POWER OF IMPERFECTION
2002 beeldend werk/visual art 2000-2001 #4
2000 beeldend werk/visual art 1999-2000 #3
1998 beeldend werk/visual art 1997-1998 #2
1994 Kadavers En ze leefde nog
 
 
SPLIID* VERSUS SPLIID
*Tweespalt

Op zondag 28 oktober 2007 opent in RAM in Rotterdam de tentoonstelling SPLIID* VERSUS SPLIID van Jaap de Ruig. Hij maakte voor deze gelegenheid zeven monumentale video-installaties, waarin hij zichzelf niet ontziet. Gebruikte hij in zijn eerdere werk vooral dieren om zijn thematiek te verbeelden, ditmaal speelt zijn eigen lichaam de hoofdrol.

Jaap de Ruig werd in 1957 geboren als kind van een Nederlandse ongehuwde moeder en een Deense vader. Omdat hij zijn vader zelden zag, identificeerde hij zich vooral met zijn grootvader Hakon Spliid (1893 - 1959), die in Denemarken een succesvol kunstenaar was. Zijn zwart-wit tekeningen van oude gebouwen illustreerden vele boeken.

Pas op zijn vierendertigste ontdekte De Ruig dat hij altijd de verkeerde achternaam had gedragen. Omdat zijn vader hem na zijn geboorte officieel had erkend, zou hij eigenlijk Jaap Spliid moeten heten.

In SPLIID* VERSUS SPLIID gaat Jaap de Ruig de strijd met zijn Deense afkomst aan. Nadat zijn vader in 2000 zelfmoord had gepleegd, bleek dat het meeste werk van Hakon Spliid in de loop van de jaren verloren was gegaan. Daarom reserveert hij één ruimte van RAM voor zijn grootvaders tekeningen, die hij handmatig tot leven heeft gewekt. Hij zet er de zeven video-installaties tegenover. Zo tilt hij in Tweespalt (de letterlijke vertaling van het woord Spliid) zijn eigen liggende lichaam van de grond, laat het hard vallen en gaat dan liggen, terwijl de gevallen Jaap de Ruig intussen opstaat, over zijn alter ego heen stapt, hem oppakt en opnieuw laat vallen.

De installaties kunnen door hun universele karakter ook los van de context worden gezien. Na de première in RAM gaat de tentoonstelling op tournee door Europa, net als gebeurde met The Power of Imperfection, de vorige solo-tentoonstelling van Jaap de Ruig. In mei 2007 zette het tijdschrift Kunstbeeld hem in een Top-100 van hedendaagse Nederlandse kunstenaars op de zesenveertigste plaats.